Wetenschap

Oerknaltheorie wetenschappelijk bevestigd

1 juni 1965 – Arno Penzias en Robert Wilson ontdekten de kosmische achtergrondstraling, wat de theorie van de Oerknal bevestigde.

De Oerknaltheorie is een theorie die verklaart wat er tijdens het ontstaan van het universum is gebeurd. Voor de oerknal zou er helemaal niets zijn geweest en erna is ons universum ontstaan. Deze theorie kwam van de mannen Arno Penzias en Robert Wilson

De Oerknal zou geen ontploffing zijn, maar een vergroting van een heel erg heet en klein iets. Waar dit iets vandaan komt en wat het exact is, was nog niet bekend. Ons universum zou nog steeds vergroot worden en verder afkoelen. In 1950 werd deze theorie voor het eerst openbaar gemaakt.

De kosmische achtergrondstraling is de warmtestraling die werd uitgezonden tijdens de oerknal. Penzias en Wilson ontdekten per ongeluk een isotrope straling op een bepaalde golflengte. Aanvankelijk dachten ze dat het aan hun telescoop in New Jersey lag, maar na controle bleek de straling nog steeds te kloppen. De straling heeft te maken met het licht van het vroege universum en de temperatuur ervan. Het wil zeggen dat er nog steeds kleine deeltjes in ons universum aanwezig zijn, die bij de oerknal zijn ontstaan.