Algemeen

Wanneer en hoe motorolie verversen?

Rijomstandigheden kunnen de efficiëntie van motorolie beïnvloeden. Als je naar een stad gaat met veel stop en go verkeer of op een stoffige weg, kunt je je olie vaker verversen. Er komen meer verontreinigingen in de olie als je vaak in een stoffige omgeving rijdt, vergeleken met het rijden op een snelweg waar niet zoveel stof is. Stof, vuil en andere kleine deeltjes komen de motor binnen via de luchtinlaat terwijl je rijdt. Ze reizen door de motor en komen vast te zitten in de olie.

Olie verandert deze deeltjes in slib. Als dit slib zich in de motor ophoopt, kan het de juiste oliestroom belemmeren, de oliegangen verstoppen of andere schade aan de motor van je auto veroorzaken.

Bovendien kunnen de omstandigheden de levensduur van de olie beïnvloeden als je bij extreem koud of warm weer rijdt. De olie gaat sneller kapot als je onder warme omstandigheden rijdt. Als je in zeer koude-omstandigheden rijdt, kan het langer duren voordat de motor is opgewarmd en zal de olie dikker worden.

Onderhoudstijden

Doorgaans adviseren fabrikanten om 2 tot 3 keer per jaar (ongeveer om de drie tot zes maanden) de olie te verversen. Het is belangrijk dat je je aan deze tijdlijn houdt, ongeacht hoe vaak er met de auto wordt gereden. Olie in voertuigen die in opslag staan, kan na verloop van tijd nog steeds afbreken. Als de olie niet wordt ververst, kunnen er problemen met de motor ontstaan zodra het voertuig weer in gebruik wordt genomen.

Wat de kilometerstand betreft, is er enige controverse. In het verleden adviseerden autobedrijven om de olie om de 3000 mijl te verversen. Tegenwoordig zijn de dingen veranderd. Met sommige moderne oliën zijn deze onderhoudstermijnen verschoven naar tussen de 5000 en 7000 mijl. Voor auto’s die synthetische olie gebruiken, kan deze tijdlijn nog verder worden teruggebracht tot 10.000 tot 15.000 tussen de verversingen.

Over het algemeen is het het beste om de onderhoudsschema’s te volgen die in de gebruikershandleiding staan en die zijn voorgeschreven door een lokale, betrouwbare technicus.

Afbeelding van soorten motorolie van autodoc.nl

Kwaliteit of viscositeit

Bepalen welke olie je motor nodig heeft. De Society of Automotive Engineers (SAE) heeft een schaal ontwikkeld voor de viscositeit van verschillende motoroliën. Viscositeit is een meting van de weerstand van een stof tegen stroming bij een bepaalde temperatuur – in wezen hoe dik deze is.

Motoroliekwaliteiten worden gezien als een reeks tekens zoals 5W-30 of 10W-30, waarbij het eerste getal staat voor de viscositeit van het product in de kou, de “W” voor “winter”, en het tweede getal voor de viscositeit bij hoge temperaturen.

Automobielingenieurs ontwikkelen voortdurend motoren die lichter zijn en nauwere toleranties hebben. Deze vooruitgang resulteert in motoren die tegelijkertijd krachtig en zuinig zijn. En deze veranderingen brengen de behoefte aan dunnere en meer geraffineerde motoroliën met zich mee. Nog maar enkele decennia geleden was 10W-30 (en zelfs puur 30) olie gebruikelijk, maar tegenwoordig zijn ultralichte oliën in overvloed verkrijgbaar: 5W-20, 0W-20 en zelfs 0W-16.

De olie controleren

Als je vermoedt dat de olie bijna op is of zodanig is aangetast dat hij niet meer werkt, kun je altijd de olie controleren.

  • Je hebt een papieren handdoek of doek nodig.
  • Wanneer je de olie controleert, kun je het beste wachten tot de auto is afgekoeld. Idealiter controleer je de olie als de auto minstens 20 minuten met uitgeschakelde motor heeft stilgestaan.
  • Open de motorkap en zoek de peilstok. Meestal is deze te herkennen aan een rode of zwarte ronde ring.
  • Trek de peilstok eruit. Verwijder met een doek of papieren handdoek voorzichtig alle olie. Plaats de peilstok terug. Trek hem er weer uit.

Als je hem er weer uithaalt, let dan op het oliepeil, de kleur en de consistentie van de olie. De meeste peilstokjes hebben lijnen die een laag, hoog en voldoende oliepeil aangeven. Als de olie laag is, kan het tijd zijn om de olie te verversen.

Een ander risico van het verversen van de motorolie op basis van de aanbeveling van de fabrikant is dat je het te laat of te vroeg doet. Dit komt omdat de motor en zijn olie in de praktijk worden gebruikt. Je motor wordt gebruikt door een specifieke eigenaar en ondergaat bijzondere rijomstandigheden.

Share

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button