Dodelijke Treinongelukken

Dodelijke treinongelukken
Top 10 dodelijke treinongelukken

In binnen- en buitenland hebben er sinds 1900 vele treinongelukken plaatsgevonden. Zo was er in april 2012 nog een zwaar treinongeval bij Amsterdam, waarbij gelukkig slechts één dode viel. Het treinongeluk bij Harmelen was de meest dodelijke treinramp in Nederland in de 20e eeuw. Bij deze ramp kwamen maar liefst 93 mensen om het leven. In België is het treinongeluk bij Kontich met 40 doden de meest dodelijke van de vorige eeuw. De grootste treinramp van Duitsland vond op 3 juni 1998 nabij Eschede plaats. Hier kwamen bijna 100 mensen om het leven.

In dit overzicht worden de 10 dodelijkste treinongelukken uit de 20e eeuw benoemd. Alle treinongelukken voor – en nadien zijn dus niet in deze lijst meegenomen.

  1. Treinongeluk Bagmati rivier, 6 juni 1981, > 800 doden
  2. Treinongeluk bij Modane, 12 december 1917, 700 slachtoffers
  3. Treinramp bij Ciurea, 13 januari 1917, > 600 doden
  4. Treinongeluk Guadalajara 22 januari 1915, > 600 doden
  5. Oefa treinramp, 4 juni 1989, 575 doden
  6. Torre del Bierzo treinramp, 3 januari 1944, > 500 doden
  7. Awash treinramp, 1985, 428 doden
  8. Treinramp Balvano, 2 maart 1944, 426 doden
  9. Firozabad rail disaster, 20 augustus 1995, 358 doden
  10. Sukkur treinramp, 4 januari 1990, 307 doden

Deze lijst met dodelijke treinongelukken van de 20e eeuw is zorgvuldig samengesteld en er is gebruik gemaakt van diverse bronnen. Omdat niet altijd duidelijk is hoeveel dodelijke slachtsoffers er zijn gevallen bij een treinramp, hebben een aantal ongelukken een indicatie. Mocht deze lijst volgens jou niet juist zijn, vernemen wij dat graag via de knop ‘Contact‘.

Bekijk ook onze andere top 10 lijsten;

Top 10 dodelijkste scheepsrampen
Top 10 ergste dictators
Top 10 grootste natuurrampen
Top 10 zwaarste aardbevingen
Top 10 hoogste gebouwen ter wereld
Top 10 grootste olierampen
Top 10 Dodelijke vliegtuigrampen
Top 10 ergste stadionrampen
Top 10 langste bruggen ter wereld

 

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button