Luchtvaart

Vliegtuigramp bij Faro

Vliegtuigramp bij Faro
Vliegtuigramp bij Faro

21 december 1992 – Bij de vliegtuigramp nabij het Portugese Faro  vielen 56, voornamelijk Nederlandse, doden. Daarnaast raakten nog eens 106 mensen gewond bij het ongeluk met het vliegtuig van de Nederlandse vliegtuigmaatschappij Martinair.

Voor de start waren er een aantal problemen met  het vliegtuig. Ondanks dat deze niet allemaal opgelost konden worden besloot men toch op te stijgen. Vlucht 495 naar Faro verliep voorspoedig, maar het weer in Portugal was niet goed.

Door het slechte weer mislukte de eerste poging om te landen. Op het moment dat de tweede landing ingezet werd was er onweer en waaide het erg hard. Daarnaast was het zicht door de mist ook nog eens erg slecht.

De McDonell Douglas DC-10 daalde veel harder dan gebruikelijk en 150 meter boven de grond hing het toestel nog niet stabiel. Het landde vervolgens op de rechterhelft van het landingsgestel, waarna deze afbrak. Vervolgens brak ook de rechtervleugel af en tolde het vliegtuig om zijn as. Het vliegtuig brak vervolgens in twee stukken en in het achterste gedeelte brak brand uit.

Aan boord van het vliegtuig waren 340 mensen, waarvan 13 bemanningsleden. Van de passagiers overleefden er 54 de vliegtuigramp bij Faro niet en ook twee bemanningsleden kwamen om bij het ongeluk.

De oorzaak van het vliegtuigongeluk bij Faro was niet alleen aan het slechte weer te wijten. Ook de bemanning had fouten gemaakt door niet de juiste landingsprocedure gevolgd. De vliegtuigramp had voorkomen kunnen worden als de bemanning de landing had afgebroken, wat volgens de procedures noodzakelijk was bij de omstandigheden.

Crash; vliegtuigongelukken en hoe u ze overleeft

Share

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook
Close
Back to top button