Bedrijfshulpverlening noodzakelijk binnen je organisatie
Je hoopt het nooit mee te maken als ondernemer of manager in jouw bedrijf: een paniekerig telefoontje krijgen dat een van je medewerkers een ongeval heeft gehad op de werkvloer. Maar laten we ervan uitgaan dat het naar omstandigheden allemaal wel meevalt. Je medewerker is bijvoorbeeld van de trap gevallen toen hij een dossier wilde opbergen. Een hoofdwond ontsiert de beste man en hij is wat in de war. Hij bloedt en dat moet gestelpt worden. Wie gaat hem eerste hulp verlenen totdat de hulpdiensten er zijn? Als je daar lang over moet nadenken is er iets nog niet helemaal op orde in je organisatie.
Verplicht minimaal één BHV’er
Weet je dat je één of meerdere mensen aangesteld moet hebben die thuis zijn in bedrijfshulpverlening? Mensen die er dan ook echt een officiële en erkende training in gevolgd hebben? Als bedrijf ben je verplicht een BHV’er op de werkvloer te hebben als er personeel aan het werk is. Is deze persoon ziek of met verlof, moet er iemand anders als bedrijfshulpverlener aanwezig zijn. Afgezien van het feit dat je een hoge boete riskeert wanneer je controle krijgt van de Nederlandse Arbeidsinspectie als er geen BHV’er tijdens het werk aanwezig is, wil je natuurlijk voor je mensen zorgen.
Risico-inventarisatie en -evaluatie als startpunt
Je garandeert de gezondheid, veiligheid en het welzijn van werknemers en andere aanwezigen in je organisatie. Dan heb je als het goed is op z’n minst al een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) gedaan. Onderzocht of er arbeidsrisico’s zijn die gevaar opleveren of schade veroorzaken aan de gezondheid van je medewerkers, wat tot verzuim leidt. Het resultaat van dit onderzoek leg je schriftelijk vast. Aan de hand van dit document maak je een plan van aanpak waarmee je de meeste risico’s beperkt. De risico’s die blijven bestaan worden restrisico’s genoemd. Brand, een ongeval en alle andere risico’s die van tevoren niet geëlimineerd kunnen worden.
Taken binnen bedrijfshulpverlening
Het aantal bedrijfshulpverleners dat aangesteld moet worden mag je zelf bepalen, als er maar iemand aanwezig is. Soms is het nodig dat iedere werknemer als bedrijfshulpverlener wordt opgeleid. Bijvoorbeeld in organisaties met veel niet-zelfredzame personen. Denk aan bejaarden, kinderen of patiënten. Bedrijfshulpverlening omvat een aantal taken:
- Eerste hulp verlenen bij een ongeval
- Hulpdiensten alarmeren
- Beperken en bestrijden van een beginnende brand
- Beperken van de gevolgen van een ongeval
- Tijdens noodsituaties evacueren van personen in een bedrijf
Blijf als manager gefocust op de veiligheid en gezondheid binnen je team
Voor jou als manager is het zaak om contacten te onderhouden met externe hulpverleningsorganisaties, zoals brandweer en ambulance. Bij een grote brand of een acute reanimatie is de bedrijfshulpverlener beperkt qua kennis en hulpmiddelen. Hij doet wat hij kan en belt zo snel mogelijk het noodnummer. Een bedrijfshulpverlening certificaat is één jaar geldig. Daarna moet men op herhaling om procedures en handelingen opnieuw te oefenen. Tijdens een noodsituatie moet de bedrijfshulpverlener precies weten wat hij of zij moet doen. Aan jou de taak om dit zo efficiënt als mogelijk te organiseren.