Zakelijk

10 tips voor een mooie winkelinrichting

Met de juiste inrichting van jouw winkel kun je een groot verschil maken. Wanneer jouw winkel een goede inrichting heeft, zal dit leiden tot meer omzet.Je weet jouw producten op de beste manier aan de klanten te tonen. Een goede inrichting zorgt voor een goed overzicht en zal ook het werkplezier vergroten. Wanneer je jouw winkel een nieuwe inrichting wil geven is het goed om een montagebedrijf in te schakelen. Je bespreekt jouw wensen, waarna zij een schetsplan kunnen maken. Bij een akkoord gaan zij aan de slag en zorgen voor het juiste eindresultaat.

Stem de winkelinrichting af op je doelgroep

Belangrijk om jouw winkel goed af te stemmen op jouw doelgroep. Jouw doelgroep moet zich prettig voelen in jouw winkel. Jouw doelgroep moet zich kunnen identificeren met jouw winkel. Welke stijl en producten passen bij jouw doelgroep? Verkoop je luxeartikelen of sieraden, outdoorkleding of fietsen? Ga je voor een bohemien stijl of industrieel, er zijn veel verschillende uitstralingen mogelijk. Ook het interieur en de producten moeten aansluiten bij de doelgroep. Passend als een warme deken gedurende hun bezoek aan jouw winkel.

Het is belangrijk dat jouw doelgroep zich prettig voelt in je winkel. Maar het is net zo belangrijk dat de uitstraling van het interieur past bij de identiteit van jouw winkel. Een goede winkelinrichting combineert deze twee zaken, zodat je winkel herkenbaar is en klanten zich op hun gemak voelen. Klanten wil je zo lang als mogelijk in jouw winkel houden. Het is mooi om te zien dat professionals met een technische baan jouw winkel volledig kunnen aanpassen aan alle wensen en eisen die jouw doelgroep vraagt.

Stem de muziekkeuze af op je doelgroep

Ook kan het toevoegen van muziek of geluiden een goede toevoeging zijn voor de totaalbeleving van de klanten. Allereerst de keuze wel of geen muziek of geluid? Wil je de jongeren aanspreken dan zul je voor meer harde populaire muziek kiezen. Bij een oudere doelgroep kan juist zachte achtergrondmuziek een goede aanvulling zijn. Zoals vogel en andere natuurgeluiden goed zullen aansluiten in een winkel met outdoorkleding. Alles zo optimaal mogelijk om te zorgen voor een goede aansluiting met jouw doelgroep.

Verander van interieur

Heb je al lange tijd hetzelfde interieur, dan kan het goed zijn om het interieur te vernieuwen.

Je kan het meer passend maken met de huidige tijd. Een nieuw interieur trekt altijd de aandacht, zowel bij bestaande als nieuwe klanten. Vaak geeft het jou de mogelijkheid om jouw producten op een nieuwe manier te presenteren, waardoor eerder en langer de interesse van de klanten zal worden gewekt. Zelfs een kleine verandering kan al snel leiden tot betere resultaten.

Maak je winkelinrichting flexibel

Maak je winkelinrichting flexibel

Wanneer je jouw winkel periodiek verandert, kan dit leiden tot een hogere besteding bij de klanten. Telkens ziet jouw winkel er anders uit en daardoor blijft het uitdagend om bij jou te komen winkelen. Ieder keer dat er een verandering is zullen de klanten opnieuw producten ontdekken en gaan ze op onderzoek uit.

Daarnaast kun je met een flexibele indeling goed inspelen op de seizoenen van het jaar of op de gekozen producten.

Een winkelinrichting die af en toe verandert, kan goed zijn voor je omzet. Als je kiest voor een flexibele winkelinrichting, dan ziet je winkel er steeds weer een beetje anders uit. Klanten ontdekken dan je winkel eigenlijk opnieuw zodra ze bij jou binnenstappen.

Een snelle interieurverandering

Een goede keuze kan zijn om te kiezen voor flexibele interieuronderdelen. Hiermee kun je jouw winkel op een snelle manier veranderen. Je bespaart tijd en geld. Je kunt dit o.a. doen door te veranderen van tussenwanden, tafels, stoelen en andere props. Een muur kun je veranderen met een frame doek. Een mooi resultaat is snel te behalen.

Zorg voor een goede presentatie

Het is goed om je altijd bewust te zijn van een optimale presentatie. Jouw producten moeten zo goed als mogelijk aantrekkelijk worden gepresenteerd. Bij luxe, exclusieve artikelen is less vaak more. Deze producten zijn krachtig van zichzelf en moeten de ruimte  krijgen om zich te etaleren. Zo kan het ook goed zijn om bepaalde producten te bundelen. Dit kun je doen op kleur of op merk. Vaak zijn producten complementerend aan elkaar. Het is dan van belang dat deze producten in elkaars nabijheid worden gepresenteerd.

Werk met verlichting en kleuren

Verlichting en kleuren zijn heel belangrijk voor de sfeer van jouw winkel. Welke sfeer wil je creëren? Wil je een lichte veilige sfeer of een meer donkere spannende sfeer? Door het toepassen van lichte tinten voelen klanten zich meestal goed op hun gemak. Toch kunnen donkere kleuren juist hipper overkomen. Het is dus hier ook belangrijk dat de keuze goed aansluit bij jouw doelgroep. Dit om ervoor te zorgen dat de klanten een lange bezoektijd hebben en ook gauw geneigd zijn tot een herhaalbezoek. Daarnaast is het belangrijk dat jouw producten door de juiste manier van aanlichten zo aantrekkelijk als mogelijk worden gepresenteerd.

Kleur en verlichting zijn van invloed op de sfeer in je winkel. Kleuren roepen onbewust bepaalde emoties op, dus het is belangrijk om daarbij stil te staan. Donkere kleuren kunnen trendy overkomen, maar te donker geeft een onveilig gevoel. Lichte tinten en de kleur blauw laten mensen zich op hun gemak voelen. En dat wil je natuurlijk graag, want klanten die zich prettig voelen in jouw winkel, zijn eerder geneigd iets bij je te kopen.

Een aansprekende entree

De entree is misschien wel het belangrijkste. Dit is voor veel klanten de eerste kennismaking met jouw winkel. Het is belangrijk dat de klanten zich aangetrokken voelen tot jouw entree. Naast de gevel en de etalage wordt er door de entree bepaald of de klant wordt aangetrokken om jouw winkel te bezoeken. Het is belangrijk om te zorgen voor een open entree. Klanten kunnen hierdoor vanaf de straat al kennismaken met jouw interieur. Het betreden van de winkel moet makkelijk gaan, geen belemmeringen. Het zorgen voor het goede gevoel is reeds al gestart en moet goed blijven voelen.

Maak een zitgelegenheid met een koffiecorner

Een zitgelegenheid met een koffiecorner is een welkome aanvulling.  Wanneer klanten even moeten wachten voordat ze geholpen worden. Ook tijdens het passen vinden de mensen die bij de passende klant horen het vaak zeer welkom om even te zitten en te genieten van een heerlijke bak koffie. Belangrijk om deze koffie ook in een goed servies te serveren. Je wilt toch de +1 beleving geven.

Door deze zithoek in combinatie met een koffiecorner weet je de bezoektijd aan jouw winkel veel ruimer te maken. Hierdoor is de mogelijkheid groot dat de klanten gaan voor meer aankopen, aangezien dit moment van rust de mogelijkheid geeft om visueel kennis te maken met nog meer producten.

Bij een kledingzaak is het belangrijk om de zithoek met koffiecorner te plaatsen vlakbij de paskamers. Dit om te zorgen dat er contact blijft tussen de bezoekers die bij elkaar horen.

Een goede winkelroute

Een goede winkelroute is belangrijk. Vaak kiezen klanten altijd voor dezelfde route, hierdoor maken zij geen kennis met een groot gedeelte van jouw assortiment. Het is goed om door middel van het plaatsen van jouw inrichting en de producten te zorgen dat er wel steeds een mogelijkheid is tot het kennismaken van andere producten. Dit op een manier die wel goed aanvoelt bij de klant, zodat hij niet volledig uit zijn comfortzone wordt gehaald.

Producten met een hoge winstmarge is goed om rechts van de route te presenteren, aangezien de meeste klanten rechts georiënteerd zijn. Nieuwe producten zijn goed te plaatsen aan het begin van de route, omdat de klanten dan scherp zijn en nog geen verdere afleiding hebben.

Het is belangrijk om de kassa zo te positioneren dat de winkel goed overzichtelijk is. Je bent hierdoor goed aanspreekbaar en kan gauw inspelen op vragen van de klanten of wanneer je een hulpvraag vanuit het zoekgedrag weet te herkennen.

Daarnaast is het goed om bij de kassa de mogelijkheid te geven voor extra kleine aankopen. De klant is meestal hierbij het eind van het bezoek nog goed te verleiden om voor kleine bedragen nog iets te plussen en jouw winkel te verlaten met een voldaan gevoel.

Share

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button