TechZakelijk

Outdoor experiences populairder door pandemie

Outdoor experiences waren al populair, maar werden tijdens de pandemie nog meer gewaardeerd. 

Met bioscopen, restaurants, kroegen en musea gesloten is wordt een beetje entertainment in de buitenlucht natuurlijk met open armen ontvangen. Veel mensen genoten dan ook van onder meer kunstinstallaties, gluhwijntochten en bijzondere pop-ups.

Buiten is er ruimte om afstand te houden, en iedereen die thuiswerkt weet inmiddels hoe fijn het is om even een luchtje te scheppen. Merken grijpen de kans om nieuwe outdoor experiences te bedenken om klanten aan zich te binden. Outdoor experiences zijn onderdeel van Experiental Marketing.

Wat is experiential marketing

Experiental marketing is een marketingstrategie van bedrijven om consumenten niet alleen producten te laten kopen, maar om het merk te ervaren.

Voor de pandemie waren het vaak festivals waar bezoekers helemaal konden opgaan in het gevoel dat het merk wilde meegeven. Denk bijvoorbeeld aan een speciaal podium op een festival met de naam van een groot biermerk en een eigen bar waar dat merk bier uit de tap komt, een bakwedstrijd georganiseerd door een bakmerk, of gratis yogalessen in het park gesponsord door een sportmerk.

Wat is experiential marketing

Beleven is leuker dan kopen

‘Collect Memories, not things’. Er komt geen social media platform voorbij of deze uitspraak is ergens in de content van de vele gebruikers te vinden. De bekende quote is precies waar outdoor experiences om draaien. Het gaat niet om de aankoop, het gaat om de beleving. En als die beleving goed is dan komt de aankoop uiteindelijk vanzelf.

Experiential Marketing was ook voor de pandemie al aan een opmars bezig. Een merk beleven heeft namelijk zowel voor het bedrijf als voor de consument voordelen. Door het organiseren van unieke evenementen kan het bedrijf zich onderscheiden van de concurrent en op een vrij makkelijk manier meer naamsbekendheid krijgen. Consumenten worden op hun beurt vermaakt en kijken op een leuke manier terug op hun ervaring. Ze hebben niet het idee dat er direct geld uit hun portemonnee getroggeld wordt, maar krijgen een goed gevoel bij het merk.

Meer creativiteit verwacht

Outdoor evenementen zijn ook de komende tijd nog volop te zien. De afgelopen jaren waarin men veel binnen was en veel evenementen niet doorgingen, hebben mensen doen inzien hoe fijn het is om buiten te zijn.

Natuurlijk is het door de pandemie niet meer zomaar mogelijk om elk evenement te organiseren, of aanwezig te zijn op festivals. Ondernemers moeten daarom nog beter hun best doen om een goede, originele outdoor experience te bedenken. En dat is goed nieuws voor de binnenzitters die smachten naar een verzetje buiten de deur. De outdoor experiences worden de komende jaren daardoor namelijk nog mooier, beter en leuker om te bezoeken.

Share

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button