Bouwwerken

Oosterscheldekering voltooid

Oosterscheldekering voltooid
Oosterscheldekering voltooid

4 oktober 1986 – Het negende en grootste deel van de Deltawerken werd geen totale afdamming, maar een schuivensysteem. Dit werd echter pas halverwege de bouw besloten na protest van milieuorganisaties.

De negen kilometer lange verbinding kreeg plaats tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. In 1960 begon men met de bouw van een volledige afdamming, in 1973 hadden ze hier vijf kilometer van voltooid.

Na massale protesten werd, na lang onderzoek, besloten de resterende vier kilometer van de Oosterscheldekering te voorzien van schuifdeuren. Door deze alleen bij storm te sluiten, konden de instroom van zout water en de getijden in de Oosterschelde behouden worden.

De schuiven van de Oosterscheldekering kregen een hydraulische aandrijving door cilinders, die de schuiven op kunnen trekken, maar ook naar beneden kunnen drukken. Er werd besloten de schuiven te laten zakken bij een verwachte waterstand van +3,00 meter NAP.

Het systeem werd zo geoptimaliseerd dat bij het ontbreken van mensen in de bedieningskamer, de deuren bij +3,00 meter NAP automatisch kunnen sluiten.

Een overzicht van het grootste waterbouwwerk uit de geschiedenis: Deltawerken – Beeld van Nederland.

Share

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook
Close
Back to top button