Wetenschap

Streepjescode in de winkel

Streepjescode in de winkel
Streepjescode in de winkel

26 juni 1974 – De Universal Product Code, streepjescode of barcode, werd in de Verenigde Staten geïntroduceerd. Een pakje Wrigley’s kauwgum uit een supermarkt in Troy had de eer. Het was het begin van een wereldwijde standaard voor digitale productherkenning.

Een streepjescode bestaat uit een aantal lijnen die voor een code staan. Door middel van een scanner kan de code gelezen worden. Een streepjescode kan bestaan uit cijfers of een combinatie van cijfers, letters en leestekens.

Norman Woodland werd gezien als de grondlegger van de barcode. Hij zag het belang in van een simpel coderingssysteem. Met het oog op de automatisering bedacht hij de streepjescode. Aanvankelijk werd het alleen gebruikt in de Verenigde Staten en Canada, maar later volgden ook Europa en Azië.

Share

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook
Close
Back to top button