Bouwwerken

Velsertunnel geopend

Velsertunnel geopend
Velsertunnel geopend

28 september 1957 – De verkeerstunnel en spoortunnel onder het Noordzeekanaal werd geopend door Koningin Juliana en op dezelfde dag in gebruik genomen. De Velserspoorbrug kon hierne afgebroken worden.

Rond 1935 ontstond het plan om een tunnel onder het Noordzeekanaal te maken. In 1941 werd er begonnen met de bouw van een éénbuistunnel, bestemd voor twee rijstroken. Door de oorlog werd in 1942 de bouw gestaakt.

Na de oorlog besefte men dat de tweebaanstunnel te klein zou zijn om het groeiende verkeersaanbod aan te kunnen. Om deze reden werd een driebuistunnel ontworpen, waarvan twee buizen voor het autoverkeer en een buis voor het treinverkeer.

In 1952 werd begonnen met de bouw. In verband met de aanwezigheid van een kleilaag op 16 meter –NAP werd er gebruik gemaakt van de open bouwputmethode in plaats van een zinktunnel.

De autotunnel werd 1664 meter lang, de spoortunnel maar liefst 3324 meter. Het diepste punt kwam op 23,2 meter –NAP.

Share

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook
Close
Back to top button