Maastunnel geopend

Maastunnel geopend

Maastunnel geopend

1942 – De verbinding tussen de oevers van de Nieuwe Maas werd uiteindelijk gemaakt middels een . In 1937 werd begonnen met de bouw en in 1942 werd de door de bezetters feestelijk geopend.

Er was al geruime tijd een discussie gaande over een verbinding tussen de Maasoevers. Uiteindelijk werd besloten een tunnel te graven, aangezien het bouwen van een brug die minimaal 60 meter hoog moest zijn te veel kostte.

De Maastunnel werd gebouwd volgens de afzinkmethode. De delen die nodig waren werden ergens anders gebouwd en werden daarna naar de plaats van de tunnel gesleept. De totale lengte van de tunnel werd 1070 meter en het diepste punt kwam ongeveer twintig meter onder NAP te liggen.

Ten tijde van de was Rotterdam bezet door de Duitsers, die de laatste twee jaren van de bouw onder hun leiding hadden genomen. Zij planden een feestelijke , iets waar de Rotterdammers niet op zaten te wachten. Ten tijde van de ceremonie kwamen twee schooljongens uit de tunnel fietsen, zij waren ongemerkt de tunnel ingekomen en verstoorden hiermee de feestelijkheden.

De Maastunnel was de eerste autotunnel van en kreeg een capaciteit van 75.000 voertuigen per dag.

Share


Vakantie boeken? Boek bij de Nederlands sprekende eigenaar zonder extra kosten!

Laat wat van je horen

*